Rapper-componist Ikka, die zijn muzikale debuut in Bollywood maakte in 2014, heeft een uitgesproken mening over de muziekindustrie. Hij vindt dat het succes van een nummer niet moet worden beoordeeld op populariteit op sociale media.
In het tijdperk van virals en trending reels is de focus in de muziekindustrie verlegd naar kwantiteit boven kwaliteit, wat ervoor heeft gezorgd dat muziek nu wordt behandeld als fastfood.
Focus op kwaliteit
“De enige verandering die ik zou willen zien in de muziekindustrie is dat mensen zich concentreren op het maken van artistieke video’s, belang hechten aan sounds en wat tijd en aandacht investeren in het maken van muziek. En niet zomaar alles en nog wat uitbrengen”, zegt Ikka, wiens echte naam Ankit Singh Patyal is.
“We moeten focussen op de kwaliteit, zodat die jarenlang meegaat. Ik luister nog steeds naar sommige nummers die 20 jaar geleden zijn uitgebracht. Vandaag de dag ligt de focus namelijk niet op het maken van muziek die de tand des tijds kan doorstaan en zelfs niet op kwaliteit. Het is gewoon fast food. Zo gemaakt, binnen no-time op en je begint alweer aan je volgende hap”, vervolgt hij.
Publiek luistert niet meer naar het hele nummer
Maar de rapper geeft niemand de schuld van de afnemende kwaliteit van muziek. “Niemand heeft hier schuld aan. Er worden ook gewoon ongelooflijk veel nummers uitgebracht. Iedere week wel bijna 100 nummers. En het publiek luistert tegenwoordig maar 30 seconden van een nummer. Ze luisteren niet meer naar het hele nummer.”
De rapper legt zijn punt uit en stelt: “Het is het tijdperk van reels die 20-30 seconden duren. En wanneer een nummer wordt gebruikt in een reel, kan het tegenwoordig ook een hit worden.”
“Ik vraag me soms af of dit wordt gebruikt om het succes van een nummer te evalueren, dat na zoveel brainstormsessies en inspanning is gemaakt. Geloof me, het is geen gemakkelijke taak om een nummer van scratch te maken en de visie vorm te geven. Maar die inspanning wordt vandaag de dag niet meer gewaardeerd.”
Publiek heeft de macht
Ikka geloof dat alleen het publiek invloed kan uitoefenen op de verandering dat nodig is om kwaliteit een podium te bieden.
“Verandering kan komen als ze naar het nummer luisteren en vervolgens beslissen welk nummer goed is en welk nummer niet, in plaats van te vallen voor alle marketingtrucjes.”
“Vandaag de dag worden nummers niet zomaar een hit, dat wordt sterk beïnvloed door de marketingplannen die eraan vast hangen. Het is de verantwoordelijkheid van luisteraars om de toekomstige sounds van de muziekindustrie te bepalen”.
En Ikka doet zijn best om het publiek te helpen met dat besluit. Hij vertelt zijn eigen verhaal in zijn nieuwe nummer Nishu. “Het verhaal van mijn nummer Nishu is het verhaal van mijn leven. Ik denk dat het heel belangrijk is dat het publiek weet waar je vandaan komt, zodat ze je begrijpen en zich met je kunnen identificeren.”